3 de julio de 2013

L'impost de matriculació serà eliminat per l'Estat

"S'ha fet justícia". Amb aquesta contundència s'expressava ahir la presidenta de l'Associació balear d'empreses nàutiques (AENB), Margarita Dhalberg, hores després de conèixer que el Consell de Ministres havia inclòs dins la reforma impositiva aprovada inicialment divendres que s'eliminarà l'impost de matriculació per als vaixells de més de 15 metres d'eslora, que actualment estava situat en el 12%.

Era una reivindicació històrica del sector nàutic, "perquè és un tipus impositiu que no s'aplica a cap altre sector econòmic", s'havia queixat en reiterades ocasions el secretari general de l'Associació espanyola d'empreses nàutiques, Carlos Sanlorenzo.

El fet és que fins ara qualsevol empresari que volgués muntar una empresa de lloguer d'embarcacions de més de 15 metres -per davall d'aquesta mida hi ha poca demanda- havia de pagar, a més del 21% d'IVA, un 12% d'impost de matriculacions. "Era un absurd", diu Dahlberg. Era una doble fiscalitat que no paga ningú més. I les conseqüències han estat dramàtiques. Hem de pensar que fa uns anys, tot i que existia l'impost, no s'aplicava amb aquesta rigorositat. Ara s'havia arribat a un extrem que qualsevol vaixell, encara que fes un mes de xàrter a Espanya, havia de pagar tot l'impost", afirma.
Tancament d'empreses

Segons les dades de l'Associació d'empreses nàutiques de Balears, el xàrter d'empreses ha caigut un 50% els darrers cinc anys. "Moltes empreses de lloguer han tancat i d'altres, com la meva, que donam servei tècnic i assistència a totes les companyies que treballen amb embarcacions, hem passat de 20 empleats a 5", afirma la presidenta d'AENB.

Aquesta situació havia estat denunciada pel sector durant anys. S'havien mantingut reunions amb governs autonòmics i, sobretot, amb el govern de l'Estat, per demanar-los que s'eliminàs un tipus impositiu que es considera "duplicat", atès que les embarcacions ja paguen un IVA quan són adquirides i, per tant, "és un greuge comparatiu amb la resta d'empreses que lloguen altres vehicles o que fan altres activitats que hàgim d'afegir un 12%", remarcava Carlos Sanlorenzo.

L'associació d'àmbit estatal va contractar una important consultora i va elaborar diversos informes que s'han anat presentant a l'executiu central per tal de mostrar amb dades concretes l'impacte sobre l'activitat nàutica que té un doble gravamen.

Per aquest motiu, per la diferència impositiva respecte d'altres països mediterranis, moltes empreses se n'havien anat a fora, especialment al sud de França i a Itàlia, on no existeix aquest gravamen sobre la matriculació d'embarcacions pel fet que s'hagin de destinar al lloguer.

El turisme nàutic, segons dades de l'enquesta de despesa turística del Govern, pot arribar a generar 200 euros diaris per visitant, que significa aproximadament el doble de la mitjana de despesa d'un turista convencional. De totes maneres, el càlcul de les despeses és complicat, perquè les tipologies de turista nàutic són molt variables i n'hi ha que no lloguen la seva embarcació a les Illes.

Leer artículo completo en Ara Balears.

No hay comentarios:

Publicar un comentario